
Velké a malé příběhy moderních dějin – Moje rodina v letech normalizace
HARMONOGRAM PROJEKTU:
- březen–duben 2011: návštěva škol, metodické školení (smysl projektu, jeho struktura, cíle, jak vést rozhovor, témata, atd.)
- květen 2011: realizace rozhovorů s pamětníkem a jejich zpracování
- červen 2011: předání materiálů koordinátorovi
- září 2011: vyhodnocení, prezentace výstupů na stránkách ÚSTR
STRUKTURA PROJEKTU:
Samotné otázky se dotýkaly následujících okruhů:
- identifikace pamětníka (anonymizovaně: tj. věk, původ, vzdělání, přibližné bydliště, nikoli vlastní personálie) a jeho postoje
- politická zkušenost 70. a 80. let (angažovanost, (ne)důvěra v režim, očekávání)
- rodina (trávení volného času, chalupaření)
- cestování (výjezdy do zahraničí, celková mobilita)
- zaměstnání (motivace, problém plné zaměstnanosti, uplatnění nových technologií, vliv osobního ne/členství pamětníka V KSČ na zaměstnání)
- vzdělávání (vliv původu na možnost vzdělávání, role učitelů v totalitní společnosti)
- dichotomie veřejného a soukromého prostoru (co se říká dětem doma a o čem se mlčí)
- rituály každodenního života (schůze, plánování, každoroční průvody, slavení svátků, volby)
- média (Rudé právo, sledování televizních seriálů, popové hvězdy, kina, jaké knihy se četly)
- významné fenomény doby (spartakiáda, povinná vojenská služba, mírové hnutí, rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví, podpultové zboží, bony a tuzex, sociální sítě)
- reflexe „velkých dějin“ (normalizační pohovory, disidentské hnutí, Charta 77 a Anticharta, prožívání 2. poloviny 80. let a pádu režimu)
Případné návštěvníky webové stránky žádáme o jistou shovívavost vzhledem k jednotlivým výstupům. Pro mnohé studenty byla práce na tomto projektu jejich prvotní zkušeností s metodou orální historie. Rozdílný autorský přístup ke zpracování rozhovorů vyústil v rozdílný rozsah i kvalitu výstupů. Některé materiály bylo třeba z technických důvodů upravit. Projektu se zúčastnily tyto školy:
- Podkrušnohorské gymnázium Most, Tř. ČSA 1530, 434 01 Most
- Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy, Sokolovská 1638, 568 02 Svitavy
- Klasické gymnázium Modřany, s. r. o., Rakovského 3136/II, 143 00 Praha 4
- Gymnázium Jana Keplera, Parléřova 2, 169 00 Praha 6
- PORG – gymnázium a základní škola, o. p. s., Lindnerova 3, 180 00 Praha 8 – Libeň
- Základní škola, Základní umělecká škola a Mateřská škola, Frýdlant, Purkyňova 510, 46401 Frýdlant
- Základní škola Mistra Choceňského, Mistra Choceňského 211, 565 01 Choceň
- Základní škola Kamenice, Ringhofferova 57, Kamenice 251 68
- Základní škola T. G. Masaryka Litomyšl, T. G. Masaryka 1145, 570 01 Litomyšl
- Základní škola a Mateřská škola Maleč, Maleč 77, 582 76 Maleč
- Základní škola a Mateřská škola Ústí nad Labem, SNP 2304/6, 400 11 Ústí nad Labem
Děkujeme všem studentům, kteří se do projektu Velké a malé příběhy moderních dějin zapojili. Doufáme, že i pro ně samotné byla práce podnětná a zajímavá. Dále děkujeme pedagogům, kteří tomuto projektu v přípravné fázi věnovali svůj čas a energii. Doufáme, že jim usnadnil výuku období 70. a 80. let v Československu.